Űrverseny a színfalak mögött – A számolás joga

MV5BMTAyNzExNDY1NDNeQTJeQWpwZ15BbWU4MDA1MTEzMzkx._V1_SY1000_CR0,0,1497,1000_AL_

Theodore Melfi drámája az elmúlt hónap legsikeresebb és legizgalmasabb filmje volt. A számolás joga megtörtént esetet visz a vászonra, három kiemelkedően okos fekete nő sorsát és karrierépítését mutatja be, s járja körbe a tehetség és a diszkrimináció témakörét.

Főhőseink, Katherine, Dorothy és Mary pályafutását nyomon követve ismerhetjük meg a siker receptjét. A három nő magasiskolát ad a nehézségek legyőzéséről és a megalázó helyzetek kezeléséről. Megmutatják, hogy hogyan kell keményen és kitartóan dolgozni, az új lehetőségeket felismerni és úttörőnek lenni egy – egy területen.  Különös érzékkel találják el, hogy mely szituációkban kell hallgatni és a háttérben maradni, s mikor kell bátornak lenni és kiállni magukért. A film a 3 bátor nő példáját bemutatva üzeni, hogy az álmainkat nem szabad feladni, még akkor sem, ha az adott pillanatban a megvalósulásnak nincsen reális esélye. Önmagunkba vetett hitünk és a munka iránti szenvedélyünk az, ami képes előre hajtani minket, minden nap új erővel ellátni és motiválni.

Kifejezetten jó, hogy a film nem rugaszkodik el a valóságtól, s kerül át egy dicshimnuszt kántáló, amerikai zászlót lobogtató, rózsaszínű utópisztikus álomvilágba, hanem a realitás talaján marad. Főhőseinknek nemcsak a rasszizmussal és a diszkriminációval kell szembesülniük a munkájuk és az életük során, hanem láthatjuk, hogy a fényes karriernek a magánélet tekintetében is meg van az ára, legyen az akár a házasságon belüli éles véleménykülönbség, a magány vagy pedig a gyerekekkel együtt töltött idő hiánya. Ez a realista stílus nem csak a karrier kontra magánélet témára van kihegyezve, hanem legyen szó akár Amerikáról, a NASA-ról vagy az IBM-ről, a kép végig árnyalt marad. A film alkotói szem előtt tartották azt a törvényszerűséget, hogy az elért eredmény és a fejlődés nem lesz kisebb attól, ha a célhoz vezető rögös utat is bemutatják. Mert bizony előfordult, hogy Amerika is csupán második lett valamiben az oroszok mögött. Volt, hogy a NASA-nál (ahol egyébként szinte csupán számokból és matekból áll az élet) is elfelejtették lemérni a gépeket, és szét kellett verni néhány ajtót ahhoz, hogy beférjenek az IBM eszközei. Ez az ország sem volt mindig tökéletes, ezek a szervezetek is indultak valahonnan, s ez a kiindulópont nem volt sem egyenlő, sem pedig igazságos. A realisztikus ábrázolásmód a film egyik legnagyobb erőssége, ez az, ami leginkább aláhúzza a mondanivalót: a fejlődést és az elért eredmény kiválóságát.

MV5BZWFkMTNlM2EtYzIyMC00Nzg5LWE1ZjktOWU5MjM1ODNmZDk5L2ltYWdlXkEyXkFqcGdeQXVyNDg2MjUxNjM@._V1_SY1000_CR0,0,1497,1000_AL_

A másik nagyszerű dolog a színészi teljesítmény. Mind a három főszereplőt  megelevenítő színésznő alakítása rendkívül erős, s az általuk nyújtott plusz teszi igazán naggyá az alkotást. Taraji P. Henson (Katherine), Octavia Spencer (Dorothy) és Janelle Monáe (Mary) játékán kívül az Al Harrison karakterét megformáló Kevin Costner járul még hozzá komolyabban a film sikeréhez.

MV5BMTgzMTI2OTc3Ml5BMl5BanBnXkFtZTgwOTEwODY5OTE@._V1_SY1000_CR0,0,1497,1000_AL_Theodore Melfi rendező munkáját dicséri, hogy a cselekmény végig izgalmas marad. A feszültséget pont megfelelő időzítéssel oldják fel a poénok és kommunikációs szempontból az is rendkívül érdekes, ahogyan a felelősség súlyát érzékeltetik. Párhuzamosan láthatjuk, hogy mi történik a színfalak mögött, hogy mi és hogyan jut el ebből a nyilvánosság felé, s szintén nyomon követhetjük a környezet és a média reakcióit. Egyszerre láthatjuk, hogy az egyén szemszögéből mi történik, valamint, hogy a cég perspektívájából mit jelent ez. Ezekkel a dinamikus nézőpont váltásokkal az alkotók habot is tesznek a tortára. Átérezzük, hogy mit lát és gondol a beosztott, a főnök, a nemzet, és hogy mit kommunikál a média. A részigazságokból és a különböző megközelítésekből pedig végül összeáll egy átfogó kép.

A film végig pörgős, a hangulatot a találó zenei aláfestés is fokozza, mely egyrészt Hans Zimmer, másrészt Pharrell Williams érdeme. A számolás joga összességében remek moziélmény, mely három Oscar-jelölést is kapott, így holnap éjszaka triplán is szurkolhatunk érte.

Be the first to comment

Leave a comment